Innerlijke rust....ga op vakantie in je hoofd!

Mijn laatste twee blogberichten waren gevuld met drukte, stress en overlevingsstrategieën. Bij het overwinnen van stress is rust van belang. Het liefst ga ik iedere maand wel een weekje op vakantie. Wat zou dat heerlijk zijn. Maar helaas heb ik geen miljoen op de bank en is mijn verlof nagenoeg op op (nog 1 uur en 40 minuten..oi oi oi). 

En nu dan? Geen verlof, geen vrij, geen rust. Want de weekenden zijn er niet om uit te rusten. De weekenden zijn er voor het huishouden, de boodschappen, activiteiten van de kids en ja, werk. Want ik werk elk weekend een paar uurtjes thuis. Maar hoe kom ik dan tot rust? 

Paniek! 

Moet ik dan gewoon door blijven tuffen tot nieuwjaar, tot mijn verlof-uurtjes weer voor een jaar zijn aangevuld? 

Helemaal Zen op vakantie.
Nee, ik tuf zeker niet onrustig door. 

Ik ga gewoon op vakantie in mijn eigen hoofd. 

Ik zoek de rust in mezelf. Dit vergt wel enige oefening en zeker in deze hectische wereld moet je soms echt actief werken voor je hoognodige rust. Je moet rust plannen, rust afdwingen, rust toelaten. 

Maar hoe? Simpel...hier volgen een paar tips om helemaal Zen te worden in jezelf: 

  1. Leg je Smartphone in de la, zet je laptop of tv uit. Wat wel mag: muziek! Kies jouw eigen geluid, jouw eigen ritme. En dan hoef je echt niet te gaan voor de rustgevende klanken van Enya. Nee, jouw favoriete Metal Band maakt jou ook Zen. Zing en dans lekker mee!
  2. Accepteer dat je niet alles op deze dag kan doen. Mensen plannen vaak te veel en worden opgejaagd door hun eigen gevoel van "moeten". Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt. Go with the flow. 
  3. Waardeer pauzes. Neem dan ook echt de tijd om even niets te doen. 
  4. Ga naar buiten. Ook al regent het. Wandel....ga gewoon dat blokje om. Kijk eens om je heen. Waardeer de schoonheid van wat je ziet. Het leven is mooi. 
  5. Mediteer. Echt. Je kan het. Hoe? Check de geweldige App Headspace. Deze app heeft een vriendelijke en uitnodigende uitstraling en helpt je te leren mediteren. Geen zweverig gedoe, geen rare lotushoudingen. Simpel en doeltreffend leren rust vinden in je hoofd. Ideaal! 
  6. Wees creatief. Teken, zing, schrijf, knutsel, kook, creëer. Denk je dat je niet creatief bent? Onzin. Iedereen kan creatief zijn. Of je nu creatief werkt of creatief denkt, beiden zijn voedend voor het brein. Puzzel, brei, tuinier of ga de meubeltjes in je huis eens anders neerzetten. Allemaal creatieve bezigheden die je hersenen erg prettig vinden. 
  7. Lees. Lezen is rust. Lezen vraagt om fantasie en inlevingsvermogen. Een boek kan je meenemen naar een andere wereld. Das toch bijna vakantie?
Time flies when you're having fun. Zorg dan gewoon dat je wat meer plezier hebt!

Het weekend komt eraan.. Vrij. Yes. Maak er wat van en ga eens op zoek naar de rust in je eigen lijf. Tem die rondspringende gedachten en geniet van het moment.

Fijn weekend!! 

Joyce







Reacties

Populaire posts van deze blog

Alles over aangeleerde hulpeloosheid en hoe de olifant eindelijk kon ontsnappen....

Wat is vandaag de dag nog echte schoonheid?

Vandaag doen we niets en gaan we nergens naar toe.....ga je mee?