Mensenkennis...leer mij de mensen kennen, alsjeblieft?!


Ik wil je vragen om dit even te bekijken voor je verder leest:



Een aap afleren aap te zijn. Hoe bizar. Gelukkig komt dat "aapse" geleidelijk aan terug. Hoewel de schade nooit meer geheel te herstellen is.

De egoïstische mens neemt een aap in huis en probeert er een mensje van te maken. De egoïstische mens vindt dat leuk en denkt daarbij niet aan het gevoel van het arme aapje. Deze egoïstische mens bedoelt het goed, of toch niet? De egoïstische mens huilt toch en dat betekent dat het haar allemaal wel iets doet? Of huilt ze vooral om haar eigen verdriet en niet om de eenzaamheid van de arme aap?

Hoe zitten wij mensen eigenlijk in elkaar? Wat maakt ons menselijk? Leer mij de mensen kennen, alsjeblieft?

Ik ben weer eens gaan zoeken in het van Dale woordenboek en ik vond het volgende:

Betekenis ' menselijk '

Je hebt gezocht op het woord: menselijk.

men·se·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)1mens zijnd2van de mens (afkomstig), de mens eigen, de mens betreffend3welwillend, humaan
1 en 2 spreken voor zich. Maar 3 is even een puntje. Welwillend en humaan. De mens is welwillend en humaan? Echt waar? Zijn wij echt zo menslievend, sociaal, vriendelijk,  zacht of zachtzinnig?

Ik ga even googelen...moment...



Op Wikipedia vond ik net het volgende stukje tekst:
Mensen zijn, evenals de meeste andere primaten (apen dus), sociaal van aard. Ze zijn bijzonder gedreven in het gebruik van communicatiemiddelen voor zelfexpressie, uitwisseling van ideeën en organisatie. Mensen creëren complexe sociale structuren, die bestaan uit talrijke samenwerkende en concurrerende groepen, die uiteenlopen van families tot naties. Wat de samenleving van mensen uniek maakt, is dat het belang van verwantschap een veel minder dominante rol speelt. Mensen leven grotendeels samen met elkaar op niet-verwante basis, waardoor een individu deel kan uitmaken van verschillende groepen, en binnen iedere groep een andere rol kan innemen.
Het staat er toch echt, zwart op wit. We zijn sociaal van aard, kunnen communiceren en organiseren. We hoeven geen familie te zijn om met elkaar overweg te kunnen en we kunnen verschillende rollen spelen.



Maar hoe verklaren we dan al die vreselijke problemen, zoals geweld en oorlog? Waarom zijn er zoveel op macht beluste menselijke exemplaren? Waarom zijn er zoveel domme mensen die deze op macht beluste exemplaren volgen? Waarom wordt er gekleineerd en gemarteld? Het internet wordt overspoeld met filmpjes van dierenmishandeling, baby's die worden gemept door hun oppas, tieners die elkaar volledig tot moes slaan.

Het blijkt maar dat de mens allesbehalve perfect is. We zijn meelopers en nalopers.

We denken wel, maar we zijn niet altijd weldenkend. 

Soms zijn we ook gewoon dom en wreed en sluiten we de ogen voor andermans leed. We voelen elkaar ook niet altijd even goed aan, want we zitten allemaal heel anders in elkaar.

Bij het zoveelste vreselijke filmpje dat met goede bedoelingen op mijn tijdlijn wordt gedeeld, vraag ik me af...

Kan ik hier iets aan doen? 

Ik kan niet voorkomen dat mensen wreed, asociaal, gestoord, egoïstisch en afschuwelijk worden en zijn. Ik kan wel zorgen dat ik een liefdevol, evenwichtig en sociaal mens word en blijf.

Hoe word ik een mooier mens? Een inspiratiebron? Een lichtpuntje? 

  1. Door te staan voor wat goed is. Door een reclamebord te zijn van goede waarden en normen. Door mensen aan te spreken op hun asociale gedrag. Door een foute discussie te durven ombuigen naar iets positiefs. We moeten slecht en fout gedrag niet normaal gaan vinden. We moeten niet afstompen. Durf te spreken. 
  2. Door in te zien dat we allemaal gelijk zijn. We bestaan allemaal voor 80 % uit water. H2O. Puur water. Niemand is slechter of beter. Je staat dus niet boven iemand, maar zeker ook niet eronder. Handel altijd vanuit respect. 
  3. Wees empathisch. Luister, voel en trek geen voorbarige conclusies vanuit je eigen gevoel. Vul niet meteen alles in voor een ander, maar ga het gesprek aan. 
  4. Verwacht niets en laat je verrassen. Leg de lat niet te hoog. Vergeet iemand je te feliciteren? Denk dan niet meteen dat dit met opzet is gebeurd. Wees niet teleurgesteld. De mens vergeet wel eens iets en soms is dat jouw verjaardag. 
  5. Praat niet slecht over anderen. Je mag wel over anderen praten. Maar praat altijd over anderen, zoals je over jezelf of je ouders of je kinderen zou praten. Heb lief en koester de nabijheid, ook als de ander er niet bij is. 
Ik heb hier al vaker over geschreven, o.a. in mijn blogs over het "Het Hoe van Geluk" 
Wil je nog meer positieve inspiratie? Lees de blogberichten dan nog eens even goed door.

En als de negatieve berichten me teveel worden? Dan vergeet ik even dat er zoiets als Social Media bestaat en pak mijn potloden en papier en teken ik de schoonheid van de wereld. Leed en ellende is van alle tijden. Sluit je ogen niet, maar voorkom dat het op je netvlies wordt gebrand.

Mijn eeuwige project "De engel en de leeuw"
Angel and Lion Sculpture at the Basilica di Santa Croce di Firenze in Florence, Italy

Veel liefs,

Joyce

Reacties

Populaire posts van deze blog

Alles over aangeleerde hulpeloosheid en hoe de olifant eindelijk kon ontsnappen....

Wat is vandaag de dag nog echte schoonheid?

Vandaag doen we niets en gaan we nergens naar toe.....ga je mee?