Opzij, opzij, opzij.....ik vlieg mezelf voorbij! Wat nou stress? Ik heb superkrachten!


Be your own kind of Superwoman. 

Ik heb van die dagen dat ik echt en oprecht geen tijd krijg voor een fatsoenlijke plaspauze. Mijn blaas wordt iedere week wel eens behoorlijk op de proef gesteld. Dan ren ik van thuis, naar school, naar werk, naar vergadering, naar bespreking, naar overleg (lang leve de communicatie!), naar school, naar huis, met de hond door het bos, naar huis, door het huis..richting wc...net op tijd. Zucht.

Vriendenboekjes raken kwijt in de alledaagse drukte. Tussen school en oppasdag van opa en oma zit een Bermudadriehoek. Dan verdwijnen bekers, tassen, briefjes van de meester of de juf en dus ook vriendenboekjes van lieve vriendjes van zoonlief. Die dingen duiken dan later plakkerig en wel op in vergeten tassen achterin verschillende auto's.

Tussen beugelafspraken van dochterlief en zwemlessen van zoonlief probeer ik dapper de koelkast een schoonmaakbeurt te geven. Maar tja, de vergeten afspraak bij de GGD van zoonlief gooit roet in het eten. De halve maaltijd die ik nog op tafel weet te smijten voordat dochterlief naar voetbal moet vertrekken is voor de helft aangebrand.

Mijn man kijkt me verwonderd aan als hij de keuken binnen komt. Hij is te laat. Het was druk op de weg en de halve maaltijd, waarvan de helft is aangebrand, is koud. Jammer. Mislukt.

En tijdens dit soort avonturen schiet ik dus regelmatig in de acute stressmodus. Ik zeg het maar eerlijk. Ook al blog ik over de kunst van het leven, soms kleur ik in dat leven niet binnen de lijntjes. Ik schiet dan behoorlijk uit de bocht en kan dan boos, grillig, heftig en dus negatief reageren.

En die boze, grillige, heftige en dus negatieve reactie irriteert me behoorlijk. 

Hoe voorkom ik die overmatige drukte? Hoe voorkom ik dat ik mezelf voorbij moet rennen om de dag door te komen? Is dat überhaupt mogelijk in deze tijd vol deadlines en prestatiedrang? 

De oplossing: ga weg!

Er zijn mensen die er een oplossing voor hebben gevonden. Zij pakken hun boeltje, partner, kinderen en eventuele hond, kat of vogel en emigreren naar een tropisch eiland, waar ze leven van de kokosnoten en de liefde. Geen belasting, geen schooltijden. Alleen verse vis en zand. 

Dit idyllische beeld is niet voor iedereen weggelegd. Ik ben niet dapper genoeg om naar dat eiland te vertrekken. Ik ben niet gek genoeg op zand om die beslissing te nemen. Ik wil ook niet vluchten voor stressmomenten. Want ik vind mijn leven hier leuk. Daar kan geen eiland aan tippen. Ik ga dus niet weg. 

De andere oplossing: zeg je baan op of neem een sabbatical! 

Weer zoiets radicaals. Ik vind mijn werk veel te leuk om mijn baan op te zeggen. Kom nou. Dat is voor mij dus geen oplossing. Een sabbatical klinkt leuk en aardig. Maar ik wil de regelmaat niet doorbreken. Ik hou van die regelmaat en ga die dus niet opofferen. Daarnaast bezorgt mijn werk mij vrij weinig stressmomenten. Alleen de combinatie van werk en thuis zorgt soms voor problemen. Maar stoppen met werken zal mij niet gelukkiger maken. 

En nu dan? Wat doe ik met de overbodige stress?

Want soms is stress wel nodig. Het is namelijk een overlevingsreactie van je lichaam. In de oertijd zorgde stress voor een paraatheid. Er dreigde dan gewoon gevaar en je moest kiezen: vluchten of vechten. De stress maakte je alert, zodat je de levensbedreigende situatie kon overleven. Vandaag de dag hebben we echt minder last van levensbedreigende situaties. Maar de stress komt toch. 

Jij bent de oplossing, maar ook het probleem.

In mijn vorige blogbericht schreef ik het al. Lees het nog maar eens na. Te veel en langdurige stress kan leiden tot een Burn Out. En dat willen we allemaal niet. Dus wat we nodig hebben is heel simpel:

Een cape en de 7 Anti-Stress-Superkrachten: 

  1. Relativeer! Relativeren is echt een superkracht. Het betekent namelijk 'afzwakken'. Je zwakt je stress letterlijk af. Is het echt zo erg? Ben je in gevaar? Kan dit je hele leven verpesten? Nee? Nou, dan valt het toch allemaal reuze mee. 
  2. Doe maar 1 ding en doe dat geweldig. Stop met multitasken. Het brein kan zich maar op 1 ding focussen.
  3. Zeg NEE. Plan niet te veel tegelijk en durf NEE te zeggen. Jaknikkers zijn vaker ziek en hebben meer stress. 
  4. Zet je hoofd soms uit. Doe 1 ding tegelijk en doe dat geweldig en als het ding simpel is, zet je gewoon je gedachten even UIT. Doe je ding bewust en sta stil bij elke handeling. Dit kleine momentje van Mindfulness zorgt voor een pauze voor je brein en dat maakt korte metten met stress. 
  5. Ruim op en gooi weg. Je hebt niet veel nodig, om gelukkig te zijn. Wacht niet met opruimen en stel weggooien niet uit. Opgeruimdheid zorgt voor rust in je hoofd en dat houdt stress op afstand. 
  6. Accepteer de situatie. Accepteer het feit dat je niet altijd alles onder controle kan hebben. Sommige dingen gebeuren gewoon, hoe hard je je ook verzet. Acceptatie maakt het draaglijker en je wordt daardoor weerbaarder. 
  7. Adem in en adem uit. Zo simpel is het. Hoe erg het ook lijkt, het gaat voorbij. 
Dit zijn mijn Anti-Stress-Superkrachten. Er zijn nog meer van die krachten, maar deze zeven geven mij het beste resultaat bij acute stress. Je moet ze wel goed onderhouden. Goede voeding, rust, regelmatig bewegen en mentale uitdagingen zijn dan ook onmisbaar. Eet gezond, doe dutjes, wandel en roep iedereen bij elkaar voor een spannend bordspel. Geniet van je vrije tijd en onderhoudt je sociale contacten. Al deze dingen zorgen ervoor dat jouw Anti-Stresskrachten sterker worden en jij zowat onoverwinnelijk wordt.

Een goede balans tussen werk en vrije tijd is van levensbelang. Is die balans er niet? Maak het bespreekbaar. Een baas heeft echt liever dat je praat over je mentale situatie. Hij voorkomt natuurlijk ook liever dan dat hij op genezing van zijn werknemer moet wachten. Want stress is een echte killer. Geloof je het niet? Kijk dan even de volgende video.


Shocking, hè.

Maar zover laat jij het natuurlijk niet komen. Dus pak die cape uit de kast, wapper eens flink met je haar en laat die nieuwe dag maar komen. Kom maar op. Jij bent er klaar voor.

Liefs,

Joyce

Reacties

Populaire posts van deze blog

Alles over aangeleerde hulpeloosheid en hoe de olifant eindelijk kon ontsnappen....

Optimist vs. Pessimist vs. Realist of toch Opportunist? Welke levenskijk kies jij?