De kunst van het leven! Gnothi Seauton, oftewel Ken Jezelf!


Ik hou van kunst in alle vormen.


Wikipedia: Onder kunst wordt in het algemeen verstaan: het product van creatieve menselijke uitingen, onder meer: schilderen, tekenen, fotografie, grafiek, beeldhouwen, moderne media, theater, muziek en zang, dans, film, bouwkunde of architectuur, literatuur en poëzie.

Ik hou ervan. En dat niet alleen. Nee, ik ben een kunstenaar.

Een kunstenaar is namelijk iemand die zijn of haar creatieve begaafdheid gebruikt om kunst te maken. En dat ben ik!

Ik hou dus van kunst en ik hou van het leven. Plak het aan elkaar en ik ben levenskunstenaar!

Maar wat is dat eigenlijk precies? 

De Levenskunst ziet het levenslicht in Delphi, Griekenland, bij de Apollotempel.

De ruïne van de Apollotempel in Delphi

Het schijnt dat de woorden 'Gnothi Seauton' ergens op deze tempel te vinden waren. Dat zal er ongeveer zo uit hebben gezien:



Gnothi Seauton betekent "Ken jezelf". Er is ontzettend veel over deze korte zin gefilosofeerd en ik ga je die hele geschiedenis besparen, want dan wordt deze blog wel erg lang. De kern van het verhaal is simpelweg dat je jezelf de volgende vragen moet stellen:

  1. WIE BEN JE? 
  2. WIE WIL JE ZIJN?

Van belang is jouw gevoel en jouw authenticiteit. Jouw drive en jouw puurheid. Easy...toch? Want jij weet wel wie je bent, hè? En het is overduidelijk dat je dat ook wil zijn, toch?

Hahaha! Zie je, het is toch echt een kunst om levenskunstenaar te zijn. 

Jouw leven is maakbaar, kneedbaar. Jij bepaalt en bent je eigen navigator. Levenskunst is constant aan jezelf sleutelen en schaven. Dat kost energie en discipline. 

Een van mijn belangrijkste inspiratiebronnen in de kunst èn in de levenskunst is toch wel Pablo Picasso.
Mijn poging om de grote meester te vangen op papier...


Om je te motiveren om het beste uit jezelf te halen, hierbij een aantal quotes van deze levensmeester en kunstenaar: 
De betekenis van het leven is om je gave te vinden. Het doel is om hem weg te geven. 
Alles wat je je kunt voorstellen, is echt. 
Sommigen zagen wat er is en vroegen 'waarom?'. Ik zag wat er kon zijn en vroeg 'waarom niet?'. 
Ik doe altijd dingen die ik niet kan, zodat ik ze leer.
Prachtige woorden, toch?

Je hoeft trouwens niet van kunst te houden, (maar dat kan helemaal niet, want iedereen houdt van kunst op zijn eigen manier) om levenskunstenaar te zijn. Ik heb de definitie van 'Levenskunstenaar' er maar eens even bij gezocht:

Betekenis ' levenskunstenaar:

le·vens·kun·ste·naar (de; m,v; meervoud: levenskunstenaars)
1. iem. die de mogelijkheden die het leven biedt, optimaal benut.


Iemand die de mogelijkheden die het leven biedt optimaal benut...alles uit het leven haalt, dus. Geen kans laat schieten om meer te zijn en meer te beleven.


Ik ben een kunstenaar en ik heb mijn gave gevonden. Mijn doel is om deze weg te geven. Daarbij weet ik dat alles mogelijk is. Echt alles. Waarom ook niet? Want ik doe dingen die ik niet kan, zodat ik ze leer. Zoals het uitvlooien van de kunst van het leven. Die kunst beheers ik immers nog niet helemaal. Maar ik leer.


Wie wil jij zijn? Verkwist geen tijd meer en leef ....Je kan immers alles zijn....

Liefs,

Joyce








Reacties

Populaire posts van deze blog

Alles over aangeleerde hulpeloosheid en hoe de olifant eindelijk kon ontsnappen....

Wat is vandaag de dag nog echte schoonheid?

Vandaag doen we niets en gaan we nergens naar toe.....ga je mee?